Minunea din stanca

Referitor la manie, un gand: Hartia mototolita

De ce nu a intrat Moise in Tara Canaanului?

Minunea din stanca – Numeri 20,10-11

Textul comentat: Si au adunat Moise si Aaron obstea la stanca; si a zis catre obste: Ascultati, indaratnicilor, au doara din stanca asta aceasta va vom scoate apa? Apoi si-a ridicat Moise  mana si a lovit in stanca cu toiagul sau de doua ori si a a iesit apa multa si a baut obstea si dobitoacele ei.

Comentariu rabinic:

Copiii lui Israel au inceput sa spuna: Moise cunoaste calitatea stancii [1]; daca vrea cu adevarat sa faca o minune, atunci sa faca sa tasneasca pentru noi apa din alta stanca. Moise a incremenit, din cauza indoielii [2]: daca ii ascult, cuvintele referitoare la Loc [3] nu vor mai avea niciun sens. Dar Sfantul, fie binecuvantat, “ii prinde pe intelepti inpropria lor capcana a subtilitatii [4]” Timp de patruzeci de ani [5], Moise a avut grija sa nu se manie [6] pentru ca se temea de juramantul pe care l-a rostit Sfantul, fie binecuvantat [7]: “Niciunul [8] dintre voi, din neamul celor rai [9], nu va vedeapamantul fagaduintei…” Evreii i-au spus lui Moise: Iata o stanca; asa cum tu vrei  sa ne dai apa dintr-o stanca pe care tu ai ales-o, si noi vrem sa ne dai apa dintr-o stanca pe care noi am ales-o. Atunci, Moise a strigat la ei, spunand: Ascultati, razvratitilor [10](ha-morim)!” Cuvantul ha-morim are mai multe intelesuri. Ha-morim poate insemna“razvratiti” sau “nebuni”, deoarece asa i-au numit pe  nebunii din cetatile de pe coasta [11].Ha-morim mai inseamna “cei care invata”, pentru ca ei au vrut sa sa fie invatatorii propriului lor invatator [12].

“Moise a ridicat bratul si a lovit stanca de doua ori cu toiagul”. El  a lovit-o o data si din stanca a tasnit apa putina, asa cum se spune: Da, el a lovit o stanca si apele au curs picatura cu picatura(wa-yazobu). Atunci, evreii i-au spus lui Moise: “ Fiul lui Amram, aceste ape ajung numai pentru pruncii sau pentru copiii abia intarcati. Moise s-a maniat imediat pe ei si a lovit stanca a doua oara[13] si ape involburate au iesit din ea, inundandu-i pe cei care s-au ridicat impotriva lui Moise si a lui Aaron, asa cum sta scris: “Rauri de apa i-au inecat.” Desi s-a intamplat asa, Moise nu a lovit a doua oara o alta stanca, ci tot pe aceea aratata de Sfant, fie binecuvantat.

Midrash Rabba 19,9


[1] Pe care a ales-o. Este stanca pe care Dumnezeu i-a aratat-o in mod special. Moise stie ca are apa si incearca sa ne insele, simuland o minune.

[2] Trebuie sa multumesc poporul sau sa-l multumesc pe Dumnezeu?

[3] Deoarece Domnul i-a cerut sa scoata apa dintr-o anumita stanca.

[4] Moise cugeta si calculeaza mult prea interesat. Ingrijorat de propria lui mantuire (cf. notelor urmatoare), el a uitat de smerenia unui profet.

[5] Petrecuti in desert, alaturi de poporul israelit.

[6] Pe poporul sau. Profetul, dupa spusele rabinilor, trebuie intotdeauna sa-si apere poporul si sa mijloceasca pentru el in fata Domnului. Este nevoit sa nu masoare greselile lui Israel.

[7] Cand s-a intalnit cu israelitii din generatia Exodului.

[8] Textul ne sugereaza ca, la cea mai mica greseala, Moise va face parte din neamul pedepsit. Moise, avand grija de proria lui mantuire, cugeta si analizeaza totul, ca sa evite vreo greseala.

[9] Care a fost condamnata sa rataceasca patruzeci de ani in desert si sa moara acolo, pentru ca nu a vrut sa cucereasca Tara fagaduintei.

[10] Asadar, Moise nu a ascultat de dorinta poporului sau, referitoare la stanca. Dar, cum spune Iov 5,13, cugetarea lui subtila nu l-a crutat de pedeapsa.

[11] De pe pamantul lui Israel.

[12] Ei vor sa fie maestrii lui Moise, dandu-se puternici, punand la indoiala  puterea profetului. Ei cred ca pot alege stanca din care Moise ar putea sa le dea apa.

[13] Aceasta lovitura este mentionata in Nr 20,11.

Comments are closed.