Biblia povestita de Midrash

o prezentare pentru dumneavoastra: Zidul Plangerii

Biblia povestita de Midrash
Vedenia lui Isaia – Isaia 6,3

Bet Midrash, casa interpretarii textelor sacre
Bet Midrash, casa interpretarii textelor sacre

„Si strigau unul catre altul, zicand: “Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de slava Lui!” Dumnezeul lui Israel, Dumnezeul universului

<<”Si Domnul mergea in fata lor in timpul zilei [1].” Oare este posibil sa vorbim asa [2]? Oare nu se spunea deja in Ier 23,24: „Nu umplu eu cerul si pamantul, cuvantul  Celui Vesnic [3]?” si sta scris despre heruvimi, Is 6,3, „Si strigau unul catre altul, zicand: “Sfant, sfant, sfant este Domnul Savaot, plin este tot pamantul de slava Lui!” si Scripturaspune, Ez 43,2: „Si iata ca slava Dumnezeului lui Israel inainta… si pamantul se lumina de slava lui [4].”Atunci, de ce versetul din Ex 13,21 spune: ”Si Domnul mergea in fata lor in timpul zilei” [5]? Rabbi [6] a spus: Antoninus [7], cand face dreptate in piata lui, isi prelungeste sedintele, cateodata, pana la o ora tarzie, si fiii lui stau si ei in prezenta lui mai mult. Dupa ce a parasit piata, el ia lanterna si  lumineaza [8]drumul fiilor [9]. Mai marii imparatiei sale se apropie atunci de el si ii spun: Noi mergem sa luam lanterna, ca sa luminam astfel drumul in fata fiilor tai. Antoninus le raspunde: Nu iau lanterna, ca sa luminez drumul fiilor mei, pentru ca nu am pe nimeni, ci  pentru a va face sa intelegeti cat imi sunt ei de dragi, ca sa-i respectati. In acelasi mod Sfantul, fie binecuvantat, le ajuta pe neamuri sa inteleaga cat de mult ii sunt dragi copiii lui Israel, mergand el insusi in fata lor, pentru ca aceste popoare sa se poarte fata de ei cu respect. Insa, nu numai ca natiunile nu-i respecta, dar ii dau si la moarte, provocandu-le morti  mai dure si mai umilitoare, si iata ce spune Scriptura, Ioel 4,2, despre acest lucru [10]: ”Voi aduna toate neamurile si le voi face sa coboare in valea lui Iozafat [11].” Tu te-ai putea gandi ca el judeca neamurile din pricina idolatriei, incestului sau crimelor facute[12]. Urmarea versetului iti spune contrariul, Ioel 4,19: ”din cauza poporului meu si a lui Israel [13], mostenirea mea [14] pe care ei l-au imprastiat [15] printre neamuri si Scriptura mai spune: ”Egiptul va fi un loc parasit si Edom  va ajunge un desert al intristarii, din pricina violentei lor impotriva fiilor lui Iuda si pentru ca au varsat sange nevinovat pe pamantul lor.” In acea vreme, Ioel 4,20,”Iuda va fi locuit pentru totdeauna… si voi razbuna sangele lor pe care inca nu l-am razbunat” si cand vor avea loc toate acestea [16]? Cand ”Cel Vesnic va salaslui in Sion [17]”.>>

Mekhilta Rabbi Yishma’el, Be-shallah, Wa-yehi, Petihta.


[1] In timpul Exodului, sun forma unui stalp de nor.

[2] Pentru ca cele trei versete care urmeaza, luate din profeti, arata ca Dumnezeu cel imanent (Dumnezeu prezent in creatia sa) cuprinde intregul cosmos si nu are dimensiunea unui simplu stalp de nor.

[3] Ieremia vrea sa sublinieze in verset omniprezenta lui Dumnezeu. El este un Dumnezeu apropiat, insa, in acelasi timp, un Dumnezeu indepartat, pentru ca nu ne putem ascunde de fata lui, incercand sa ne indepartam de el. Pentru rabini,  episodul rugului aprins arata ca Prezenta divina este in tot locul, chiar si in locul cel mai smerit (rugul).

[4] Ezechiel evoca aici intoarcerea Celui Vesnic in Templul reconstruit.

[5] Intrebarea adresata pare sa fie: cum poate Dumnezeu sa fie limitat intr-un spatiu atat de mic, daca el umple intreg pamanul? Totusi, rabinii vor raspunde la o alta intrebare: de ce Dumnezeu si-a asezat toata slava intr-un stalp de nor? Ce voia sa ne faca sa intelegem, infaptuind acest act minunat de smerenie, din partea Dumnezeului universului?

[6] Autorul Misnei, prima scriere a Torei orale, in anul 200.

[7] Mare demnitar roman (poate imparatul Antonin) pe care Rabbi il vizita periodic.

[8] El insusi, nu un slujitor. Parabola se refera la o alta intrebare rabinica importanta: Dumnezeu actioneaza direct sau printr-un trimis? In Evul Mediu, filosofii evrei de tendinta rationalista, ca Maimonide, considerau ca Dumnezeu lucreaza, majoritatea timpului, prin mijlocitori (mai ales prin lucrurile create din natura), chiar si atunci cand Biblia vorbeste de interventii directe. Vorbim de toata problema revelatiei,  a minunii si a respectului pe care Dumnezeu il  are fata de legile naturii.

[9] Pe drumul de intoarcere catre casa.

[10] Pedepsirea neamurilor.

[11] Acest nume al vaii nu este mentionat nicaieri in Biblie. De aceea rabinii nu considera Iozafat un substantiv propriu, ci  o explicatie a rolului acestei vai. Trebuie sa citim: << in valea unde Cel Vesnic (yah) judeca (shafat) >>. Vedem ca deja textul are deja o cu totul alta viziune despre neamuri. El incepe prin evocarea figurii pozitive a unui imparat roman, prieten intim al lui nasi (print) al iudeilor din Israel (Rabbi): acest imparat este comparat cu Dumnezeu intr-o parabola. El continua cu o condamnare  a neamurilor, fara drept de apel. Firul rosu al textului este, totusi, ideea judecatii (Antoninus care judeca, Dumnezeu care judeca popoarele).

[12] Sunt trei din cele sapte legi care, dupa rabini, privesc pe toti oamenii, urmasi ai lui Noe (celelalte patru sunt: interzicerea blasfemiei, furtul, sa mananci madularul unei fiinte vii si obligatia de a ridica tribunale). Idolatria, incestul sau crimele sunt si cauzele pedepsirii copiilor lui Israel in perioada Bibliei. Asadar, nu din acest motiv sunt neamurile luate la rost.

[13]Asadar,  motivul pedepsirii neamurilor nu este << crima >>, in general, ci violentele necontenite impotriva lui Israel.

[14] Israel este definit adesea in Biblie drept partea, mostenirea lui Dumnezeu printre popoare.

[15] Aluzie la deportarile iudeilor printre asirieni si babilonieni, poate si la imprastierea lor in perioada stapanirii persane.

[16] Intrebare fundamentala in texte. Cand vor avea loc sosirea lui Mesia, ultima judecata, pedepsirea neamurilor si restaurarea lui Israel?

[17] La Ierusalim, in Templu.

Comments are closed.