Adame, unde esti?

o prezentare deosebita: Peisaje din Yemen

Sa cugetam Cuvantul Domnului altfel…  prin Midras

Evreii piosi traiesc daruirea credintei în lumina Cuvantului lui Dumnezeu. Denumirea uzuala a Bibliei ebraice este TANAH. Termenul este compus din initialele cuvintelor Tora (Pentateuh), Neviim (Profeti) si Ketuvim (Hagiografe), structuri regasite si în Vechiul Testament al crestinilor. Secole de-a randul, inteleptii evrei au comentat textele Bibliei, descoperind tainele Creatorului, iubirea dintre barbat si femeie, ura, bunatatea,  jertfa,  suferinta si mantuirea. Toate aceste texte minunate s-au constituit in ceea ce numim Midras,interpretare.

Cuvantul midras vine de la radacina ebraica drs care  inseamna „a cauta, a studia” si, prin extensie, „a predica”. Astfel, in vremea lui Ezra, cei ce „isi puneau inima sa cerceteze si sa implineasca legea Domnului si sa invete pe Israel legea si dreptatea dezvoltau deja metode de interpretare pentru a  face Biblia pe intelesul tuturor (Ezr 7,10).

Midras Hagada cuprinde povestiri, legende si parabole care au drept scop sa raspandeasc? o invatatura si in care eroii sunt, in majoritate, personaje biblice.

Dar, inainte de toate, un Midras este un mod de citire, de intelegere si de interpretare a Bibliei, care permite depasirea sensului aparent al textului, pentru a ajunge la semnificatiile profunde si ascunse, prin metodele cele mai variate si mai neasteptate. Un Midras este o intrebare continua despre legatura lui Dumnezeu cu lumea, intre Israel si neamuri, intre om si suferinta. De ce Domnul i-a aparut lui Moise  intr-un rug aprins? De ce zidurile cetatii Ierihon s-au prabusit in ziua a saptea, ziua de Sabat? De ce Iosif a fost vandut de fratii lui?

Crestini sau evrei, e bine sa strabatem, cu o privire iudaica, texte ale Bibliei, care nu pot decat sa imbogateasca aceasta cunoastere a Cuvantului lui Dumnezeu, pentru a-l trai cu toata demnitatea chemarii noastre.

Pentru a incepe aceasta aventura a citirii Cuvantului altfel, inainte de a lectura Midrasulunui text biblic, va rugam sa cititi mai intai textul asa cum este el in Biblie. Apoi veti descoperi un alt mod de interpretare a acestuia.

Adam si Eva – Cartea Facerii 3,9
Textul Biblic (traducere din limba ebraica):
„Cel Vesnic, Dumnezeu, l-a chemat pe Adam si i-a spus: Unde esti?”
Midras Cartea Facerii Rabba 19,9

Dumnezeu il cauta pe Adam cu ingrijorare

„Cel Vesnic, Dumnezeu, l-a chemat pe Adam si i-a spus: Unde esti?” De fapt, Dumnezeu i-a spus: Cum de s-a putut intampla asa ceva? Ieri, tu faceai vointa mea si astazi, tu faci vointa sarpelui. Ieri, tu  erai prezent de la un capat la altul al pamantului si astazi tu te ascunzi printre copacii gradinii. Rabi Abbahu a spus in numele lui Rabi Yose bar Hanina: Este scris: „Ei au rupt legamantul, ca Adam.” La fel s-a intamplat si cu iudeii idolatri, fiii lui Adam, si  pentru primul om, tatal lor. L-am asezat pe primul in gradina Eden, i-am dat o porunca iar el a incalcat porunca mea, l-am pedepsit alungandu-l si m-am ingrijorat din cauza lui, spunand: Vai! L-am lasat sa intre in gradina Eden, asa cum sta scris: El l-a asezat în gradina Eden.” I-am dat o porunca, asa cum sta scris: Cel Vesnic, Dumnezeu, i-a poruncit lui Adam spunand… dar din copacul cunoaaterii binelui si raului nu vei manca.” El nu a ascultat de porunca mea, asa cum sta scris: „Ai mancat din copacul din care ti-am interzis sa-i mananci rodul?” L-am pedepsit alungandu-l, asa cum sta scris: El l-a alungat pe Adam”.

Sa cugetam textul altfel:

Dupa ce Adam a gresit, Dumnezeu il cheama si il intreaba unde este. Biblia il prezinta adesea pe Dumnezeu intr-un mod antropomorfic, imprumutandu-i atitudini sau fapte care, la prima vedere, nu se potrivesc cu gandirea despre un Dumnezeu unic si transcendent. In versetul care precede pasajul citat (Fc 3,8), Biblia ne spune ca Dumnezeu se plimba in gradina Eden si, cand l-a chemat pe Adam si  l-a intrebat unde este, probabil ca El nu le mai stia pe toate. Dumnezeu arata acelasi fel de nestiinta in episodul Sodomei, unde nu cunostea prea bine faptele comise de oamenii acelei cetati (Fc 18,21).

Pentru rabini, era greu de gandit ca Dumnezeu nu stia unde era Adam, asadar nu putem comenta textul conform citirii lui imediate. Un alt motiv pentru a indeparta citirea literala a versetului: Dumnezeu spune: „Cel Vesnic, Dumnezeu, l-a chemat pe Adam si i-a spus: Unde esti?” Cel Vesnic il cheama pe Adam tocmai pentru ca stie unde este!Dincolo de intrebare, rabinii arata ca Dumnezeu este uimit, ingrijorandu-se de greseala facuta de Adam si de soarta care-l astepta. La fel de ingrijorat este Domnul de soarta celor care se indeparteaza de Iubirea lui, intrebandu-i neincetat.

„Omule, unde esti?”
Noi cum vom raspunde?
M-am ascuns! sau Iata-ma!


Comments are closed.