Jertfirea lui Isaac

o prezentare deosebita: Iordania

Pastele iudaic in imagini: Pesah in our family

Sa cugetam Cuvantul Domnului altfel…  prin Midras

Jertfirea lui Isaac
Geneza 22,2

Marc Chagall - Jertfirea lui Isaac
Marc Chagall – Jertfirea lui Isaac

<< Si Cel Vesnic spune: Te rog, ia-l pe fiul tau, pe unicul tau fiu, pe care-l iubesti cel mai mult, pe Isaac, si iesi din tine spre tinutul Moria. Acolo sa-l aduci ardere de tot pe  un munte pe care eu ti-l voi spune. >>

Ultima încercare  a patriarhului

<<  Dumnezeu i-a zis lui Avraam: Te rog, asa cum se spune: „Te rog (na) [1], ia-l.” „Ia-l pe fiul tau.” Avraam îi raspunde: Am doi fii [2], pe care-l ceri? Dumnezeu a continuat: „Pe unicul tau fiu.” Avraam a continuat: Cel dintâi este singurul fiu al mamei  sale si celalalt este tot singurul fiu al mamei lui [3]. Dumnezeu a mai spus: „ Fiul pe care tu îl iubesti.” Avraam i-a zis: Sufletul meu are limite în fata iubirii pe care o simt pentru fiecare dintre cei doi fii ai mei? Dumnezeu s-a hotarât: „Isaac.” De ce Dumnezeu nu i-a descoperit de la început numele lui Isaac? Pentru a-l face pe Isaac sa fie si mai pretios în ochii lui Avraam [4] si ca sa-l rasplateasca pe patriarh pentru fiecare din cuvintele sale [5]. Aceasta interpretare este conforma cuparerea lui Rabbi Yohanan care spune: „Iesi din tine, din  pamântul”, este vorba despre tinutul tau, „din tribul tau”, este vorba despre locuinta ta, „din casa tatalui tau”, este vorba despre casa tatalui tau, „spre tinutul pe care ti-l voi arata eu”, si de ce nu i-a  zis de la început numele  locului?  Pentru a-i fi si mai drag [6] pamântul lui Israelsi ca sa-l rasplateasca pentru fiecare cuvânt [7] si pentru  fiecare pas al lui [8]. Rabbi Lévi bar Haita a spus: S-a scris de doua ori „Iesi din tine [9] si nu stim, din aceste doua porunci, care era cea mai de pret în ochii lui Dumnezeu, prima sau a doua. Totusi, din ceea ce este scris : „Iesi din tine si du-te în tinutul lui Moria”, noi învatam ca a doua porunca este mult mai de pret în ochii lui Dumnezeu, decât prima [10]. >>

Geneza Rabba 55,7.


[1] Pentru rabini, cuvântul na înseamna aici: << Te rog >> . Aceasta întelegere a cuvântului na este frecventa în literatura rabinica si Rabbi Shim on bar Abba (290-320) îl considera drept sens primar: toate utilizarile lui na în Biblie înseamna << Te rog >>, << te implor >> … Dumnezeu l-a rugat pe Avraam sa suporte încercarea jertfirii lui Isaac, pentru ca l-a mai suspus cândva acestei situatii de noua ori! Traducerea obisnuita a lui na în Gn 22,2 este, totusi, asadar.

[2] Ismael si Isaac.

[3] Ismael este singurul fiu al lui Agar, slujitoarea lui Avraam, si Isaac singurul fiu al Saarei.

[4] O alta traditie  spune ca Dumnezeu nu i-a spus imediat lui Avraam numele lui Isaac, pentru a evita un soc violent.

[5] Graite de Dumnezeu în cererea sa. Termenul  folosit pentru  << cuvânt  >> este dibbur.Acest termen se refera adesea la Cuvântul dumnezeiesc, mai ales la Cuvântul care porunceste si care exprima porunca. Fiecare din cele zece porunci este un dibbur. Dibbureste cuvântul lui Dumnezeu cu sensul sau sever si ma’amar cuvântul lui Dumnezeu cu sensul sau milostiv.

[6] Sta scris: << spre tinutul pe care ti-l voi arata eu >> si nu << spre tinutul pe care ti-l voi da >>. Mai întâi  Avraam trebuie sa vada tinutul si sa-l îndrageasca, înainte ca Dumnezeu  sa i-l fagaduiasca. Dumnezeu nu mentioneaza numele pamântului, pentru ca Avraam trebuie sa-l iubeasca, nu pentru numele sau, ci pentru ca l-a cunoscut cu adevarat.

[7] Spus de Dumnezeu în cererea lui.

[8] Facuti fara sa stie încotro se îndreapta pe pamântul lui Israel.

[9] << In tinutul pe care ti-l voi arata eu >> în Gn 12,1,  << in tinutul lui  Moria>> în Gn 22,2.

[10] Deoarece în Gn 22,2 locul unde trebuie sa mearga, muntele Moria, este clar mentionat, în timp ce Dumnezeu nu a a avut de gand sa precizeze acelasi lucru si în Gn 12,1; asta înseamna ca porunca din Gn 22,2 este mai importanta.  Mentionarea numelui Moria da aceeasi valoare poruncii jertfei lui Isaac, pentru ca în Moria (Moriyyah), este continut numele lui Dumnezeu (yah) si este vorba despre viitorul loc al  Templului de la Ierusalim, salasul cel mai sfânt al pamântului lui Israel (este mai important sa mergi la Templu, decât sa mergi  într-un tinut).

Comments are closed.